Free Joomla Template by Discount Justhost

Vliegmaatschappij: China Airlines.                               Thailand
Reistijd: November 2000.
Vlucht: Amsterdam-Bangkok-Amsterdam.
Reisorganisatie: De Jong Intra.

Reisprogramma.

Dag 1: Amsterdam - Bangkok
's Middags vertrek uit Amsterdam voor de vlucht naar Bangkok.

Dag 2: Bangkok
Na aankomst zijn we  naar ons hotel gebracht (het Narai hotel). In de middag maakte we een verfrissende boottocht over de brede Chao Phraya rivier en door de smalle klongs van de stadswijk Thonburi. Daarna een bezoek gebracht aan de Wat Pho en de Wat Arun, de Tempel van de Dage­raad. 's Avonds gedineerd in Bangkok, waar we 2 nachten zullen blijven.
Dag 3: Bangkok
Na het ontbijt bezochten we allereerst het authen­tieke Chinatown met haar eethuisjes, traditione­le kruidenwinkels en snuisterijenzaakjes. We maakten een wandeling door de smalle steegjes van de foodmarket en in de oude binnenstad over de bloemenmarkt. Daarna een bezoek aan de Wat Chetupon gebracht, de plaats voor de grootste liggende Boeddha ter wereld. Na de lunch Bangkok verder verkend. Ons hotel lag aan een erg drukke verkeersader, waar de helft van de bevolking met een mondkapje loopt tegen de luchtvervuiling.
Dag 4: Bangkok - Drijvende Markt ­River Kwai
In de ochtend naar Damnoen Saduak gereden voor een bezoek aan de kleurrijkste en best bewaard gebleven drijvende markt in het land. In de plaats Kanchanaburi een bezoek gebracht aan de Erebegraafplaats van de slachtoffers die gevallen zijn bij de aanleg van de Bir­maspoorlijn (Dodenspoorlijn)  en de Brug over de River Kwai. Na bezoek aan de brug naar het fraai aan de River Kwai gelegen resort voor de overnachting. De rest van de dag lekker in het resort aan het zwembad gelegen. 's Avonds een riviercruise gemaakt op de rivier de Kwai met dinner en werkelijk adembenemende beelden van de zonsondergang.
Dag 5: River Kwai - Kamphaeng Phet - Tak
We zijn langs o.a. het fraai gelegen Krasieo Reservoir en door het vruchtbare stroomgebied van de Chao Phray rivier gereden. Na de lunch in de stad Nakhon Sawan (Hemelse Stad) het Kamphaeng Phet Historical Park bezocht, door de UNESCO geregistreerd als World Heritage. Onderweg nog gestopt bij een wegkraampje, waar ze gefrituurde ratten verkochten. In de middag in de stad Tak gearriveerd waar je een fraai uitzicht hebt op de Ping rivier. We verblijven hier een nacht  in het "Viang Tak Hotel" en hebben 's-avonds over de markt gewandeld, waar ze zakjes sprinkhanen verkochten, zoals bij ons een zakje frites en genoten van 'Loy Krathong", een water- en lichtfeest dat in de 12e maanmaand met volle maan wordt gevierd. Meestal is dat in november.
Dag 6: Tak - Doi Thao - Lamphun - Chiang Mai
We rijden via een prachtige route door de bergstreek van Thoen en Li naar het Doi Tao meer. Onderweg zijn we enorme rijstvelden tegengekomen.In de plaats Lamphun hebben we de Wat Phra That Haripunchai bezocht, één van 's lands oudste tempelcomplexen. De reis gaat dan verder naar Chiang Mai, de "Roos van het Noorden". We verblijven hier 4 nachten in een centraal op loopafstand van de sfeervolle en kleurrijke avond­markt gelegen hotel.
's Avonds kregen we een welkomstdiner in een restaurant aan het water aangeboden door onze reisagent in Thailand. Ook hier waren we op het juiste moment om het feest van "Loy Krathong" mee te maken, een soort carnaval met optocht. In de Ping rivier werden verlichte lotusbloemen geofferd, die een kilometers lange rij veroorzaakte, wat bij avondlicht bijzonder aanschouwelijk was. Krathongs zijn gemaakt van bananenbladen en voorzien van kaarsen, wierookstaafjes en vaak een muntstuk. Dit wordt dan te water gelaten om de "zorgen" op reis te sturen.

Dag 7: Chiang Mai
In de ochtend de Doi Suthep Tempel bezocht. Vanaf het terras heeft u een mooi uitzicht over de stad en haar omgeving. Aansluitend een bezoek gebracht aan de warmwaterbronnen en geisers van Sankamp­haeng. Hier vonden we ook de bekende flamboyant, papaya bomen en bananenstruiken. Middags gingen we naar de handwerkbe­drijfjes van Sankamphaeng en Borsang. Hier konden we o.a. het maken van Thaise zijde, de bekende parasols en waaiers en houtsnijwerk van nabij gadeslaan. Ook nog een orchideënkwekerij annex vlindertuin en de "Gems Gallery" bezocht, waar ze prachtige sieraden maken. 's Avonds sfeervol gedineerd in het "hooggelegen" Tower-restaurant.
Dag 8: Chiang Mai
Na het ontbijt zijn we een van de mooiste oli­fantenscholen van Noord-Thailand gaan bezoeken. Hier zien we hoe de dikhuiden worden gewassen alvorens te worden ingezet voor het verrichten van zware werkzaamheden. Een junle tocht op een olifant gemaakt met daarna nog een ossewagen tocht. Aansluitend voeren we met een bamboevlot over de rivier door de jungle. Hoogtepunt van de dag is de lunch op een boer­derij van een Thaise familie die nog op traditio­nele manier landbouw bedrijft. De middag hebben we doorgebracht in Chiang Mai.
Dag 9: Chiang Mai
Deze dag hebben we een fietstocht gemaakt in de omgeving van Chiang Mai en langs de Ping rivier. Ook hebben we aan het meer van Huay Tung Tao geluncht. Onderweg nog een boeddhistisch klooster bezocht. De monniken dragen hier safraangele gewaden.
Dag 10: Chiang Mai - Thaton - Chiang Rai
In de vroege ochtend zijn we uitgenodigd om eten aan de monniken te gaan offeren. Na het ontbijt zijn we naar het grotten complex van Chiang Dao gereden.
Hoofdattraktie zijn hier de enorme stalactieten en stalagmieten. Vervolgens zijn we naar Thaton gegaan en een bezoek gebracht aan de op een heuvel gelegen Wat met "The Esmerald Buddha" (groenkleurig), van­waar we een mooi panorama hebben over de Mae Kok rivier. Na de lunch naar het Doi Mae Salong gebergte waar we de dorpen van een Akha- en Yao-bergstam bezochten. In de middag arriveren we u in Chiang Rai waar we 2 nachten zullen verblijven.
Dag 11: Chiang Rai - Gouden Driehoek ­Chiang Rai
Na het ontbijt rijden we naar de meest noordelijk gelegen berg van het land, de Doi Tung (Vlag­genberg). Vanaf de berg zien we het Doi Tung Paleis liggen dat als zomerresidentie diende voor de in 1995 overleden moeder van de koning. We bezoeken hier de prachtige bloementuinen van de villa. De reis gaat dan verder naar Mae Sai. Je proeft de lokale sfeer door een bezoek te brengen aan de markt en de diverse winkeltjes. Na de lunch rijden we naar de Gouden Driehoek. We bevinden ons hier in het gebied van de machtige Mekhong rivier, waarop we een boottocht maken met links Myanmar (het vroegere Birma) en rechts Laos.
Dag 12: Chiang Rai - Phrae - Sukothai - ­Phitsanulok
Na het ontbijt naar het meer van Phayao, een belangrijke broedplaats voor een van de grootste zoetwatervissoorten, de meerval. Via de provin­cie Phrae komen we aan bij het surrealistische landschap van het Phae Muang Phi Forest Park, een door verwering gevormd spookachtige land­schap. Na de lunch rijden we naar het 'Sukhothai Historical Park' met verschillende oude ruines. In de namiddag arriveren we in de plaats Phitsanulok, waar we 1 nacht verblijven.
Dag 13: Phitsanulok - Lopburi -  ­Pattaya/Jomtien
's Ochtends naar Lopburi, de apenstad, waar de apen tegen de gevels van de gebouwen rondspringen en het voormalige hoofdkwartier van het Khmerrijk dat zich tussen de 9e en 13e eeuw over grote delen van Siam uitstrekte. We bezoeken hier de Phra Prang Sam Yot, 3 torens die de Hindoe Drie-eenheid symboliseren. Ook hier weer apen in overvloed. Na de lunch rijden we naar onze strandbestemming, het levendige Pattaya, waar we 2 nachten zullen verblijven aan het Jom­tien strand.
Dag 14: Pattaya/Jomtien

In de ochtend aan het strand gelegen, maar door een ontzettende hoosbui, waarbij het water over de boulevard richting hotel stroomde, was dit avontuur snel afgelopen. 's Avonds met de 'tuk-tuk' naar Pattaya waar we een travestieten show mochten ervaren.
Dag 15: Pattaya/Jomtien - Bangkok
De dag nog doorgebracht met winkelen en terrasje pikken in Pattaya, waarna we in de vooravond in de bus stapten voor de transfer naar het vliegveld van Bangkok.
Dag 16: Bangkok - Amsterdam
Om 2 uur 's nachts vertrekt de non-stop vlucht naar Amsterdam waar we 's morgens aan­komen.